onsdag 27 maj 2009

Tonåringar

Ja dom första maskinkläckta e ju födda på helgen v.13 så dom är ju tonåringar helt klart, HELT klart så gal en av dom igår oxå, fattar ni 9 veckor, dom e ju ändå ganska stora raser så jag blev mäkta förvånad, fast de bekräftar ju bara mina misstankar, alla som har vitt i botten av den kläckningen de är tuppar. Men jag hoppas och tror att faktiskt så är det 6 hönor och 7 tuppar, men helt säker är jag inte, de är ju blandraser och kan ju faktiskt se olika ut.

Sen så tror jag att jag har minst två orpingtonhönor och av 7 st. så är de en hyffsad utdelning, men dom e ju bara 5½ vecka så dom hinner nog ändra sig.

Mörderskan hon fick ju ha fyra ägg kvar som ska kläckas senare så jag hoppas att hon sköter sig bättre då, vet inte vad jag ska göra med henne annars.

Hon i båset bredvid som fick hennes ägg har nu 14(!!!!!) kycklingar, men jag funderar fortfarande om de är för många för henne och om jag ska ta in några. Hon e ju bara en liten Fönixhöna, vi får se.

Idag så åker Brahma och RIR kycklingarna ut i köksskåpet och dom blir nog glada för det, mer plats och mer hönslikt, hehe.

Nej nu väntar dagens uppgifter, så ut gå å stryk få ;)

Vi hörses/Pernilla

1 kommentar:

  1. Saknade er på bygdegården idag och hur i hela friden får du plats med alla tuppar hönor och kycklingar?

    SvaraRadera