söndag 31 maj 2009

De blev flera, å en mindre


Närmare bestämt 17 st kunde jag räkna in idag, efter att ha brottats med mammorna en stund, dom ger en fina nyp, de gör ont kan ja lova.




Å idag har oxå min allra första tupp, JOHAN, dött, igår hade han ont i ett ben och jag vet inte vad de var, lyfte iaf in honom i en egen box men så imorse så låg han på samma plats stendöd, ja barnen dom undrade om han verkligen var död för de såg ju bara ut som han sov, men dom kände på honom och kunde då konstatera att han var död, min gissning ligger på att han dog av ålderdom och de senaste dagarna har han oxå vikt ner sig för den andra tuppen och de brukar ju vara ett tecken på att tiden håller på att rinna ut. Han var (tror jag) 7 år. Min fina fönixtupp Johan som hade sånt tålamod med de små. Men jag hoppas att hans gener nu har gått vidare och de små som ska växa upp blir en efterträdare till honom.

För övrigt så har vi haft de väldigt varmt å skönt i helgen 28 och 30 grader.


Här inne bor hedemororna, och överst i byrån ligger en "pälsmössa".

Två hedemorahönor ligger nu och surar inne i lagårn och nåra fingrar utan skydd sticker man inte in där inte, för de gör dj***lskt ont kan jag säga och dom förvarnar inte innan dom ger sig på dig, vilket jag lärde mig första och enda gången jag stack in handen utan handske, en kevlarhandske kanske inte hade varit så dumt just då, men man lär så länge man lever.


Den lilla mignonhonan har snart betat av sina fyra veckor oxå och på tisdag ska dom väl komma ut de små, lika spännande där, 10 ägg totalt varav 8 e hennes och 2 e blandisar.

Men nu ska jag hänga tvätt å sen till sängs. Vi hörses/Pernilla

2 kommentarer:

  1. Åhhh, vad gulliga små ankisar!! Vad tråkigt med Johan, han var verkligen en mycket stilig tupp. Men om man tittar noga på skylten som ligger i köket (fniss) så e det ju nästan han som är avbildad där...Så han kommer för alltid vaka över sina hönor bara den kommer upp på rätt plats. Ps tack för i fredags -hick!

    SvaraRadera
  2. tråkigt med tuppen Johan,åhh vilka söta små krabater som har kläckts till liv!!

    SvaraRadera