söndag 24 maj 2009

En mörderska, morr.

Kläckdagen för de 9 hedemora äggen var igår men tillstymmelse till kläckning syntes inte till, men imorse så fanns där två kläckta kycklingar, en var död och hackad på, inte jättemycket men hackad iaf.

Ja tänkte jag nån annan har väl kommit in å stört å hackat den lilla.
Mamman flyttades till ett stängt rede ist. med sin gula dunboll, men jag sprang fler gånger än förut å kollade hur de stog till, så framåt eftermiddan så lungnar man väl ner sig och kl 19 när jag kollade igen så var den gula dunbollen inte längre vid liv å den var allt annat än fin, snacka om sönderhackad kyckling, den satt nästan inte ens ihop längre.
MORRRRRR vad arg jag blev, hönan åkte fortare än kvickt ur redet, åsså fundera vad man ska göra med resten, lyste dem å såg att endast tre skulle kläckas de närmsta dagarna, resten var ganska nya ägg, konstigt eller hur, jag nu var de totalt 10 ägg men fyra var ca en vecka gamla bara, har tyckt att de var lite konstigt att de legat äggskal under hennes rede, men inte lagt ner en stor omsorg med att få reda på var de kommer ifrån, nu vet jag hon är inte pålitlig, hönan alltså.

Ja så nu ligger de ännu fler ägg under den lilla fönixhönan som ligger i redet bredvid vi får se om hon klarar de bättre än mörderskan, morr.

Jag hade kunnat stoppa dom i kläckaren men den laddade jag ju i förrgår med Wyandotter och Orpington och ett Vithätteägg, den andra kläckaren kommer väl förhoppningsvis på tisdag, hoppas jag.

Försöker få lite "ordning på torpet" med höns å ankor å allt, men de tar ju sån tid.

Ankorna ligger på sina ägg och de är en vecka kvar till kläck nu, sen får man väl hoppas att allt går bra och de sköter sina små till punkt och pricka.

Vi hörses/Pernilla

2 kommentarer:

  1. det verkar ju som rena skräckfilmen med den hönan!!!

    SvaraRadera
  2. men varför gör man så?huvva vilken hemsk höna....

    SvaraRadera