måndag 6 april 2009

Jahapp, måndag igen

Gårdagen spenderades utomhus men inomhus närmare bestämt i garaget, jag byggde ett värprede som oxå ska funka för kycklingfödsel, för just nu så bor ju miggisarna (småankorna) i kaninburet på nätterna och dit brukar jag ju flytta ruvhönorna med rede och allt.

De blev ett rede där man kan plocka bort mellanväggar och stänga för med nätdörr om dom som ruvar, å sen kan familjen bo där tillsammans oxå i en vecka eller så innan de flyttar ut till de andra som bor i samma box. De är 5 värpreden som kan bli två stora familjeboxar (jättestora e dom inte men lagomt stora för nyfödda kycklingar och mamma).



Problemet är väl att andra hönor gärna stoppar in sina ägg hos en ruvande höna, de är som en del i deras fortlevnad kan man säga, de blir väldigt stökigt ibland och en del osämja kan ju oxå uppstå. Mkt bättre om man kan stänga in dom åtminstonde när de börjar närma sig kläckning.



Den vita dv.hönan som legat på ägg hade ju kläckdag igår så de var verkligen på tiden, 4 små dunisar har de kommit och en till e på väg och då har ju alla hennes kläckts. 5 blanddunisar lagomt till påsk.



Dom små som föddes kring den 15 februari är ju snart 2 månader och man ser att dom numera går för sig själva även om dom fortfarande är välkomna under mammas värmande vinge på natten, men jag tror att hon börjat värpa igen, precis som jag vill ha det. Dom ska ta hand om dem i ca 2 månader och sen är de påt igen, så får även jag de jag vill ha.Undrar hur många gånger hon har tänkt hinna ruva iår ?



Som vanligt så utlovar jag bilder men inte idag. Ikväll blir de jobbet.



Vi hörses/Pernilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar