söndag 9 augusti 2009

Tuppen nackad.

Ja en av ungtupparna ska åka imorron till SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) och redan på tisdag får jag ett preliminärt svar (om den kommit fram.)





ILT är en virussjukdom som man inte kan göra nåt åt om man har fått den, men man kan vaccinera innan man får den, om man vill. Dödligheten är ibland upp till 70%, och den stora nackdelen är att man sen inte kan handla med levande fåglar utan all handel måste ske äggvägen. Så då kan jag ju inte sälja djur (tror jag, jag ska inte säga helt hundra) De e mkt som man måste fundera å tänka på men jag tror att jag lämnar de så länge, jag vet ju inte än.



I helgen har vi varit i Kärrsjö på den årliga släktträffen, Jörgens pappas sida, de är roligt och de blir inga måsten utan bara träffas å umgås äta å dricka gott och dom flesta bor i husvagn, vi brukar vara mellan 30 och 35 st. För varje år så blir de fler i form av småbarn och nya respektive för de som blir större och alla verkar ha någon att leka å vara med.



Nä nu väntar sängen och nya uppdrag. Vi hörses /Pernilla

3 kommentarer:

  1. Hoppas du får ett positivt besked från SVA.
    Aldrig kul när man får sjukdomsutbrott i sina besättningar ;/

    SvaraRadera
  2. Hej-svejs!
    Hoppas verkligen att det går bra med dina höns!

    Nu är jag hemma ett pr dagar, precis varit på semester...

    MArgit är hemma också och pratar som bara den ;-)

    Kram på dig med, "ring-ring" och kolla när jag är hemma!!!

    SvaraRadera