fredag 21 augusti 2009

funderar vidare

ja man kan nog säga att de klarnade inget bara grötade ihop sig så vad ska jag göra.

Ikväll ringde en människa å ville köpa höns, å vad ska jag då säga, "dom e sjuka och de kan vara ILT men jag vet inte." eller ska jag inte säga nåt, fast de skulle jag ju bli skitförbannad på själv om jag hade köpt sjuka höns av en som vet om de men inget säger.

De lutar nog mest åt att jag måste skicka blodprov för att säkerställa hur de ligger till, men jag har oxå funderat på att ringa SVA igen och prata med den första människan som jag pratade med, då hon sa att dom skulle ta blodprover på den tupp som jag skickade in och den andra herrn sa att de måste jag göra separat.

Om jag inte hade skickat in någon så hade jag vetat lika mycket som jag vet nu, dvs ingenting, eller att dom snörvlar och nyser, va f*n jag ger dom en näsduk å lite näsdroppar så går de bara över som förkylningar brukar.

Behöver jag tillägga att jag e skapligt irri på obducenten som inte alls verkar så seriös, han hade ju inte ens tittat på proverna och de hade gått en vecka sen han skulle ha hört av sig, morr.

Rådet jag fick av honom var att vaccinera, men, jag säger men, för att jag vaccinerar så är ju inte sjukdomen borta, nej den bär dom med sig och kan sprida vidare hela tiden, och de är inte säkert att mina höns inte får ILT iaf men dödsfallen och symptomen minskar.

MEN DE ÄR JU BARA EN SOM HAR DÖTT!!!!Hur ska de minska, ja de kan ju vara noll men då är de ju knappast nåt utbrott heller.

Den som dog, orpingtonhöna 3½ månad, behöver ju inte heller ha dött av de.
Vanligast e att äldre höns dör, hos mig är de bara 2 fullvuxna hönor som snorat, resten e ungdjur. Jag frågade om de här med att dom kan hosta blod, vilket ingen har gjort, och att de är bara (i stort sett) ungdomar som drabbats här, " ja du vet de är ju olika hur symptomen på varje flock ser ut" var hans svar. "De finns ju andra sjukdomar som kan visa sig på samma sätt, så den enda chansen att få veta är ju via blodprov" sa han vidare. Men, morr igen, varför sa inte hon så som jag pratade med förut.

Nej jag ska ringa dit och prata med henne ist. så kanske jag kan få bättre svar.

Vi hörses/ en upprörd Pernilla

3 kommentarer:

  1. Usch o fy vad jag tycker synd om dig .Det är så jobbigt när djuren inte är friska, och man inte vet vad det beror på.

    Hoppas verkligen det ordnar sig!

    Och du - sanning lönar sig alltid i slutändan.

    SvaraRadera
  2. Ring och skräm skiten ur dom så du får ett svar. Jag som tänkte höra med dig om du ville "ställa ut" på MOlidenmarknaden om en vecka men det lär väl inte vara aktuellt...?
    Pam

    SvaraRadera