måndag 28 november 2011

2011 11 28

Full fart mot julen, ingen snö på backen men staken den lyser så fint.

Inte en endaste julklapp inhandlat, olikt mig, skyller på snön.

Hönsen e jag mest bara arga på, 2 -5 ägg/dag har jag fått i en veckas tid, innan dess så kunde de bli 8 iaf, å de är under 2 månaders tid nu. Ja dom är väl sisådär 150 (just nu icke) värpande hönor så jag borde kunna räkna de i hinkar annars.
Behöver jag säga att dom är grymt dyra i drift, den mat som brukar räcka i 3 månader (600 kg) har nu räckt i 2 månader och imorgon kommer en ny laddning. Dom får förutom fenix helfoder oxå havre , bröd och frukt. Sen så har jag köpt vitaminer åt dom för att få igång värpningen,haha, den blev ju bara sämre.
Ja till deras försvar kan man ju säga att dom ruggar, men lite fler ägg borde de bli. Just nu så är fjädrarna som dom fäller tyngre än äggen jag plockar, å fjädrar e ju tungt, not.

Hästarna verkar iaf väldigt välmående i sin hage, dom har tom slutat tro att dom ska få komma in varje gång jag öppnar dörren. Å Polkow fryser inte heller, mycke trevligt. i förra veckan så regnade de ju å var kallt så då vart jag lite orolig men två glada hästar stod vid höhäcken och kom springande genomblöta när jag ropade, å ingen frös, skoj. Han klara av att bo ute.

En ny kanin flyttade de in här i förra veckan, Skorpan. Man kan säga att jag räddade livet på honom, han skulle vandra till kaninhimlen på fredagen egentligen men jag sa att han kan väl flytta in här. Stina tycker verkligen om honom och de är ju bra, igår så tränade hon minsann med honom i koppel, dom verkar trivas tillsammans. Däremot så trivs han inte med sällskap, jag tänkte att han ev. kunde få bo med Kotte i boxen men efter att han gett sig på Kotte som är en bra bit större så har han nu ett fint jack i höger öra. Men så kan de gå om man e stor i mun.

Ja nu blire inge mer iaf för jag ska ut på morronpromenad. Vi hörses /Pernilla

2 kommentarer:

  1. Härligt, vilken bloggning!
    Gissar (eller vet du) att det är den milda hösten som gör att hönsen beter dig som de gör? Om du ser en förändring mot andra år menar jag?
    Här finns ingen stake, men kanske jag åtminstone kan få fram en adventsdito innan kvällen, vem vet ;-)
    // Antijularen...

    SvaraRadera
  2. Vi e alla glada att du 'räddade' kanin :-)Härligt att han o stina trivs ihop, men e man kaxig så blir man öronmärkt o utan kaninkompis.

    SvaraRadera